Tuesday, May 8, 2012

Bingkisan Keberkatan

assalamualaikum to all.

mood: kekenyangan. full dengan KFC+ICECREAM+ROTI+AIR + + + + 
dan sekarang rasa MENGANTUK yang terlampau.  hehehe....
seriously, kenyang. nasib baik lah tak breakfast like a king pagi tadi.. so, bolehlah lunch like a king+queen+princess++++ . maksudnya malam ni kena 'puasa'. *bajet macam on DIET jek... 
actually, semua ni lecturer we all yang sangat baik hati yang treat sebab tolong dia buat something hari tu. so, dah macam jamuan class la jugak. 

oppss.. terlebih pulak intronya. selalu je lari topik. haha.. btw,  nak story pasal event last night di BISA(balai islam saidatina aisyah) a.k.a surau. and i was the emcee for the event. and aku sampai lambat. macam mana tu???? emcee datang lambat..haisshhhh... pastu dah kelam kabut..cakap pun macam tunggang langgang. hahahaha..actually, majlis tu sepatutnya start jam 8:00pm. tapi penceramah nak start awal dalam jam 7:40pm. aku sampai 7:39pm. so, moral of the story, kalau jadi emcee make sure datang 1 jam before majlis supaya sebarang perubahan boleh di update. my mistake. fullstop. learn from mistake and mistake is an art... hahahaha.

berbalik kepada tajuk diatas, ceramah Bingkisan Keberkatan ini telah disampaikan oleh Encik Mohamad bin Aspari dari Institut Tahfiz dan Al-Quran Negeri Sembilan, Master Trainer Akademik Sukses Training & Consultancy. Pengisian yang telah disampaikan nampak ringkas tetapi padat dengan bingkisan sebagai bekalan untuk menghadapi exam. ramai berpendapat pengisian yang disampaikan tidak begitu jelas dan tidak mencapai objektif atau bahasa lainnya tidak synchronize dengan tema/tajuk majlis tersebut. namun, sebagai manusia, abaikan segala kekurangan dan ambil pengisian yang bermanfaat yang boleh kita guna pakai dalam kehidupan untuk membentuk jiwa dan peribadi muslimah. insyallah.. ameen. 

antara pengisian yang disampaikan ialah, terdapat 6 perkara yang perlu ada dalam diri seseorang insan untuk SUKSES dalam hidup. 

  1. IKHLAS
  2. MENGHARGAI MASA
  3. CERIA
  4. KERJASAMA
  5. FOKUS
  6. BERHIJRAH
Hidup adalah pilihan kita. tiada siapa yang berhak tentukan selain kita. sebab kita ialah moderator kepada LIFE yang Allah bagi. oleh sebab itulah kita perlu buat pilihan yang bijak dan terbaik disamping dapatkan nasihat dan bimbingan orang terdekat. kenapa kita perlukan nasihat dan pandangan orang lain? sebab kadang-kadang kita buat keputusan ikut nafsu, ikut kawan, kita hati, dan mungkin juga ikut suka tanpa fikir pro and cons setiap decision yang kita buat. sebelum buat pilihan timbang semula baik buruk atau positive dan negative dan kemudian barulah boleh pejam mata dan kata INI PILIHAN AKU DAN AKU YAKIN DENGAN PILIHAN AKU. ulang kata-kata ini supaya bila kita rasa give up kata-kata ini mampu  bantu bangunkan kita semula. 

you all tahu tak game yang popular kat Australia tu? boomerang kan? hah. you all pernah main or pernah sentuh?or tahu nak main tak? okay, aku tak tahu and mungkin juga tak pernah sentuh tapi tahulah juga macam mana bentuk fizikal benda tu and cara nak main. 

this is what we called boomerang 

life kita ni boleh disamakan dengan boomerang ni. pelik tak? kenapa ye? macam ni, boomerang ni bila orang expert baling or campak akan balik semula pada orang tersebut. tak kiralah jauh mana pun orang expert tu dah baling. samalah dengan hidup kita ni. dalam hidup ni setiap apa yang kita lakukan dan katakan akan balik pada diri kita semula. contohnya, kita buat jahat pada orang one day orang akan buat jahat pada kita. sebab ni hukum karma. sama jugak bila kita selalu cakap benda negative pada orang lain or even pada diri sendiri , tak mustahil benda tu akan balik semula pada diri kita. contohnya, kita selalu cakap kita TAK BOLEH BUAT maka kita memang tak boleh buat. ataupun kita cakap kita GIVE UP maka kita akan give up tanpa usaha untuk improve. oleh yang demikian, kalau kita sayangkan diri kita katakan HANYA YANG POSITIF pada diri kita supaya kita hidup dalam positif. sebagai contoh, katakan AKU PANDAI x juta2 kali Insyallah dengan izin ALLAH kita akan pandai walaupun memang Allah dah kurniakan kepandaian kepada kita sejak azali lagi. dan sentiasa katakan kepada diri kita AKU BOLEH insyallah dengan izin Allah kita boleh lakukannya.. maka, dengan itu, sentiasalah berfikiran positif dan sentiasa memperingatkan diri sendiri dan orang lain supaya kita sama dapat hidup dengan redha ALLAH. insyallah, sebaik-baik janji.... 

till then, nni <3


notabutterfly: notahatiuntukhati




No comments: